Rengeteg városi legenda kering arról, hogy a Suzuki Swiftek minimális karbantartás mellett is mennyire megbízhatóak, a büszke tulajdonosok pedig állítják, a benzinnek már-már a párájával is beérik a hazánkban is gyártott kisautók. Kritikusai szerint papírautó, és különben is: "a suzukis külön állatfaj".

 

Tesztpéldányunk két évvel az esztergomi Swiftek értékesítésének megkezdése után, 1994-ben került forgalomba, vagyis a második generációhoz tartozik – az első széria, a „kocka Swift” még csak Japánban készült. Az augusztusban a nagykorúság határát is átlépő autó 140 ezer kilométert rótt le a magyar utakon, jelenlegi tulajdonosa – összesen a harmadik – szerint abszolút válságautó. A kötelező szervizeken kívül csak benzinre, valamint a különféle sarcokra kell áldozni.

 

Formavilágát tekintve az elődhöz képest sokat változott, gömbölydedebb lett. Az első lámpák szélén található a helyzetjelző, az irányjelző pedig a lökhárítóban kapott helyet. Az 1996-os modellfrissítés során ez egyébként a helyzetjelző helyére került. Hátul a lámpák külső szélére helyezték az indexet, a lökhárítóban van a ködzárófény és a tolatólámpa. A tesztautón egyébként kisebb-nagyobb horpadások, karcolások találhatók, a rozsda viszont minimális, ami egy ilyen idős autónál annak ellenére is meglepő, hogy a Magyar Suzuki Rt. annak idején hat év átrozsdásodás elleni garanciát vállalt.

 

 

 

Az utólag beépített központi zár segítségével könnyen bejutunk a jármű belsejébe. Miután beülünk, tapasztaljuk, hogy meglehetősen alacsony, mondhatni sportos az üléspozíció, a vezető, valamint a jobb egyben helyet foglaló utas egyaránt viszonylag kényelmesen elférhetnek, egészen száznyolcvan-egynéhány centis magasságig. Az első üléseket fejtámlával látták el, hátra viszont már nem jutott. A magam 181 centiméterére beállítva a vezetőülést, akár magam mögött is elférnék, bár itt az ülőlap igen rövid, a hely szűkös, három felnőtt aligha vállalkozna szívesen egy hosszabb útra ebben a szekcióban. Hátra a bejutás is nehézkes, az ajtók nem nyílnak túl tágra.

 

A kezelőszerveket sorra véve láthatjuk, hogy az autóba egy későbbi modell háromküllős, vastagított, puha kormányát szerelték be a gyári kétküllős, kemény műanyag helyett, valamint a bőr váltógomb és a narancssárgával varrott váltóharang sem eredeti. A fordulatszámmérős műszeregység szintén utólagos beépítésű. A kormányoszlop két oldalán találhatunk két bajuszkapcsolót, a bal oldali a helyzetjelzőt, a tompított és távolsági fényszórót, valamint az irányjelzőt vezérli, a jobb oldali az első ablaktörlőt és –mosót működteti. A hátsó szélvédőt két nyomógomb segítségével tisztíthatjuk, egy-egy kapcsolót pedig kapott a hátsóablak-fűtés és a hátsó ködlámpa is. A középkonzolra a fűtés-hűtés beállítására szolgáló karok kerültek.

 

 

A tesztelt autó 1298 köbcentis, négyhengeres motorral rendelkezik, mely japán autóhoz méltón pöccre indul, szépen, egyenletesen jár. 68 lóereje és 101 newtonméteres nyomatéka könnyedén mozgatja a pehelykönnyű kasztnit. Városban és országúton egyaránt elegendő az ereje, bár nagy tempónál meglehetősen nagy a szélzaj. Apropó, zaj: a belső térben található műanyagok is zörögnek rendesen, főleg úthibákra hajtva. A fékrendszer az autóhoz megfelelő, elöl tárcsa, hátul dobfékek lassítanak. Ezzel az 1.3-as motorral átlagos fogyasztása 6,8 literes a tulajdonos tapasztalatai alapján, túlnyomórészt városban használva. Nyilván rövid távokon, hidegebb időben ez megnövekszik.

A magyar használtpiacon óriási a választék Suzuki Swiftekből, 150 ezertől közel egymillió forintig terjed az áruk a 2005-ös modellváltás előtti példányoknak. Találhatunk akár összkerékhajtásút is, a motorpalettán a 993 köbcentis háromhengerestől a sportos, 101 lóerős GTi-ig válogathatunk. Ajánlható kezdő vezetőknek, vagy olyanoknak, akik minél olcsóbban fenntartható autót keresnek.

 

Lendvai Zsolt

A bejegyzés trackback címe:

https://egrinap.blog.hu/api/trackback/id/tr404310028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása